Jeśli przechadzasz się czasem po księgarniach stacjonarnych albo często robisz zakupy książkowe online, na pewno zauważyłeś, że ceny książek potrafią ogromnie się od siebie różnić. Nietrudno jest zgadnąć, że książki większe czy grubsze będą kosztowały więcej niż te po kilkadziesiąt stron, ale przecież te różnice nie dotyczą tylko i wyłącznie objętości konkretnych tytułów. Dlaczego więc książki tak mocno różnią się ceną?
Oczywistym kryterium, które wpływa na to, jak droga jest dana książka, jest koszt jej wytworzenia, a więc książki grube i mocno zadrukowane będą automatycznie droższe od pozycji chudszych i do tego z dużymi literami. Ale to nie wszystko, bo różnice w cenie możemy też zauważyć na przykład między książkami w twardej i miękkiej oprawie. O ile te drugie są znacznie wytrzymalsze, to te drugie często są tańsze, choć niewiele. Ważne jest też, czy w książce mamy tylko zadruk czarny, czy w grę wchodzą też różnego rodzaju zdjęcia. Albumy często są niesamowicie drogie właśnie przez koszt farby drukarskiej.
Oczywiście jak w przypadku każdego produktu na jakimkolwiek rynku, na cenę wpływa także popyt. Jeśli klienci chcą kupować daną książkę, to w najwyższym interesie księgarni i wydawcy jest wystawienie jej za jak największą kwotę, na tyle niską, żeby dalej była w zasięgu przeciętnego konsumenta, ale na tyle wysoką, aby można było zarobić na niej więcej. W ten sposób książki znanych autorów albo nagradzane w różnych dziedzinach często są droższe, niż podobnie wydane tytuły, które nie chcą być kupowane w ilościach hurtowych przez przeciętnego zainteresowanego czytelnika.
Najdroższe książki to przeważnie pozycje kultowe. Jeśli mamy książkę, która jest określana klasykiem, ale prawa autorskie do niej dalej nie wygasły, to książka taka będzie dużo droższa, niż można by się spodziewać. Wynika to przede wszystkim z powodu ceny wspomnianych wyżej praw autorskich, ale także znacznie mocniejszego pożądania na rynku czy wydawania książek bardzo starannie, niemal w stylu kolekcjonerskim. Dotyczy to szczególnie klasyków popularnych w okresie, kiedy wychodzi ich kolejna ekranizacja albo znowu jest o nich głośno z inne, ale równie medialnego powodu.